DEBELOST

Debelost je diagnosticirana, ko ima posameznik za več kot 20% preveliko telesno težo ali ko je delež telesne maščobe pri ženskah večji od 30% in večji od 25% pri moških.

Debelost je na Zahodu že epidemična, posebno zaskrbljujoče je dejstvo, da je predebelih vse več najstnikov in celo otrok. Debelost ni le lepotni problem, vendar je resna grožnja zdravju. Debeli ljudje so bolj dovzetni za številne bolezni. Grozijo jim bolezni srca in ožilja, sladkorna bolezen, artritis in celo nekatere oblike raka. Debeli ljudje umirajo mlajši in tudi njihova kvaliteta življenja je nižja od ljudi, ki imajo normalno telesno težo.

Znaki in Simptomi

Poznamo 2 tipa debelosti, in sicer glede na to kako je porazdeljena maščoba v telesu. Prvi tip je androgeni tip debelosti (trebušna debelost). Gre za debelost ‘v obliki jabolka’. Za ta tip je značilno nalaganje maščobe okoli pasu, trebuh je bolj izbočen, zadnjica in stegna manj. Povezana je z večjim tveganjem za nastanek srčno žilnih in metabolnih obolenj (na primer diabetes tipa 2). Običajno ta tip debelosti vidimo pri pretežkih moških.

 Drugi tip debelosti je ginekoidni tip. Gre za ‘tradicionalno’ postavo v ‘obliki hruške’. Pri tem tipu debelosti se maščoba kopiči v podkožju zadnjice, bokov in stegen. Ta tip debelosti je bolj ‘zdrav’ in značilnejši za ženske. Predstavlja povečano tveganje za raka na dojkah in še nekatere druge vrste raka.

Vzroki

Nekatere teorije skušajo debelost pojasniti in povezati z nivojem serotonina v možganih, s termogenezo (proces proizvodnje toplote v rjavem maščobnem tkivu) in z notranjih delovanjem maščobnih celic. Te teorije zavračajo prepričanje, da je debelost le posledica prekomernega hranjenja. S temi razlagami lahko pojasnimo zakaj nekateri posamezniki lahko pojedo veliko količine hrane, brez da bi se jim (znatno) povečala telesna teža, medtem ko je pri drugih ravno obratno. Komaj kaj pojedo, že se jim kopičijo maščobne obloge. Kljub tem teorijam je neizpodbitno, da hrana, ki jo zauživamo in količina hrane vplivajo na to ali bo naša telesna teža normalna, prenizka ali previsoka.

Dieta

Obstaja na stotine diet in programov, ki obljubljajo odgovor na problem debelosti. Kljub vsemu pa osnovno pravilo pri hujšanju velja za vse: da bi posameznik izgubil (odvečno) telesno težo, mora biti vnos energije s hrano manjši od porabe energije. To lahko dosežemo na več načinov. Nadzorujemo lahko vnos kalorij s hrano ali povečamo aktivnosti, kjer kalorije porabljamo. Večina posameznikov bo pričela izgubljati telesno težo, ko bodo zaužili pod 1500 kalorij na dan in se hkrati tri do štirikrat tedensko gibali. Dovolj je 15 do 20 minutna aerobna vadba. Stradanje ali kakšna druga ekstremna dieta običajno pripelje le do hitre izgube teže (izgubimo mišično maso in vodo), vendar se izgubljeni kilogrami tudi hitro vrnejo. Najbolj učinkovito izgubljanje teže poteka postopoma, približno 1 kg na teden. Pri tem je pomembno, da za vedno spremenimo naš življenjski slog. Način prehranjevanja se mora spremeniti in tudi gibanje mora postati del našega vsakdanjika. Če se energija ne porablja za telesne dejavnosti, tako kot je predvidela narava, se spreminja v maščobo, ki je vzrok odvečne teže. Človeško telo najbolje deluje, ko smo telesno dejavni, večinoma pa ljudje živijo nedejavno oziroma sede. Redna telesna aktivnost je izjemno pomembna. Vsak dan poskušajte do pol ure nameniti hitri hoji, teku, plavanju, aerobiki ali kakšni drugi aerobni vadbi.

Zelo pomembno pri hujšanju je tudi pitje zadostnih količin vode. Posebno priporočljivo je spiti kozarec vode kakšnih 15 minut pred jedjo. Tako boste dosegli občutek polnosti in boste zanesljivo jedli manj.

Pomemben nasvet pri izgubljanju telesne teže je, da jeste počasi. Želodec potrebuje 20 minut, da sporoči v možgane, da je poln. Če boste jedli hitro, se boste zato prenajedli. Prav tako je odsvetovano, da jeste med gledanem televizije, v kinu in med vožnjo z avtomobilom. Pri takšnih aktivnostih se začnemo nezavedno hraniti in pri nezavednem hranjenju se vedno prenajemo. Pogosto je problem debelosti še v tem, da posegamo po hrani tudi, ko nismo lačni. Poskušajmo biti bolj zavestni, se pred obrokom ustaviti in začutiti kako huda je naša lakota. Med obrokom pa se ustavimo še preden smo presiti.        Obenem je ključnega pomena, da ne pustimo, da se nas loti volčja lakota. S tem tvegamo, da se bomo prenajedli. Lakoti se ne upirajte. Raje si privoščite zdrav prigrizek, na primer sadje ali zelenjavo. Omejevanje kalorij pomeni uživati hrano, ki je bogata z vlakninami in hranili, vendar ima manj kalorij.  Izogibajte se tudi nezdravih restavracij s hitro pripravljeno hrano, ki ponujajo jedi polne maščob, ki so obremenjene s kalorijami.

 Najbolj uspešni programi za zdravljenje debelosti so vsestranski in so v skladu z osnovnimi načeli dobrega zdravja. Zajemajo pozitivno duševno naravnanost; zdrav življenjski slog (redna telesna aktivnost); prehrano, ki podpira zdravje in uporabo različnih prehranskih dodatkov. Vsi ti dejavniki so medsebojno povezani in niti eden ni pomembnejši od drugega. Izboljšanje enega samega dejavnika sicer lahko pripelje do izgube teže, vendar je najboljši pristop k hujšanju celovit.

Prehranski dodatki, pomembni med hujšanjem:

Vitamini in minerali

Kromov pikolinat za hujšanjeKromov pikolinat

To je najbolj učinkovita oblika kroma. Dodatek sicer ne pomaga hujšati, vendar krepi mišično maso pri telesno dejavnih ljudeh. Kromov pikolinat gradi mišično maso, zaradi česar izgledate vitkejši in bolj čvrsti. Prav tako krom uravnava normalno koncentracijo sladkorja v krvi – številnim posameznikom čez dan preveč upade nivo sladkorja in takrat začutijo potrebo, da bi prigriznili kaj redilnega. Ker krom uravnava koncentracijo sladkorja in preprečuje taka nihanja, se zmanjša zauživanje nepotrebnih obrokov hrane.

multivitaminMultivitaminski pripravek z minerali

Če hujšate jemljite dober vitaminski pripravek z minerali, da boste kljub hujšanju zaužili potrebna hranila. Če vam primanjkuje hranil, vas bo mučila lakota, bolj boste utrujeni in tako v večji nevarnosti, da se začnete prenajedati.

Drugi dodatki

karnitin za hujšanjeKarnitin

Karnitin pomaga pri metabolizmu maščob, vpliva pa tudi na manjši občutek lakote. Iz teh dveh razlogov je izjemno priporočljiv za osebe, ki želijo izgubiti odvečno telesno težo.

 

q12 za hujšanjeKoencim  Q10

Koencim Q10 pomaga pri izgubljanju telesne teže.

 

Zelišča

indiski tropotec vlaknine za hujšanjePsilium

Psilium ali semena indijskega trpotca zmanjšajo absorpcijo maščob.  Žličko semen raztopimo v mlačni vodi in jih spijemo enkrat ali dvakrat na dan.

 

Priporočljivi odmerki prehranskih dopolnil

Karnitin: 1 – 3 g / dan

Koencim  Q10: 100 – 300 mg / dan

Kromov pikolnat: 200 – 600 mg / dan

Viri:

▪ Conkling, W., Wong, D. (2005), The Complete Guide to Vitamins, Herbs and Supplements. The Holistic Path to Good Health. HarperCollins e – books

▪ Mindsel, E. (2010), Vedno zdravi. Z vitamini, minerali, zelišči in zdravo hrano. Ljubljana: Mladinska knjiga.

▪ Murray, M. (2002), The Pill Book Guide to Natural Medicines: Vitamines, Minerals, Nutritional Supplements, Herbs and Other Natural Products. Bantam Books.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here